wieloletnie Ramy Finansowe (WRF), w kwocie 1074 mld EUR,
nadzwyczajny instrument na rzecz odbudowy – Next Generation EU (NGEU), w kwocie 750 mld EUR. Co najmniej 30% całkowitych wydatków UE ma być przeznaczone na projekty klimatyczne, w tym w szczególności na przedsięwzięcia w zakresie transformacji energetycznej, zmierzające do osiągnięcia zakładanego udziału energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii (OZE) w całkowitym zużyciu energii brutto (32% do 2030 roku). W tym celu przewidywane jest uruchomienie jeszcze w 2021 roku funduszy i programów, zmierzających m.in. do transformacji europejskiej gospodarki poprzez dalsze zwiększanie udziału zeroemisyjnych źródeł energii (OZE).
Na temat Krajowego Planu Odbudowy mówi się w chwili obecnej bardzo wiele. A jednocześnie na temat ostatecznego kształtu narządzi wsparcia uruchomionych za pomocą KPO nadal niewiele wiadomo.
Znane są imponujące liczby - budżet Europejskiego Funduszu Odbudowy to ponad 723,8 mld euro. Pomoc z tego funduszu będzie przyznawana w postaci bezzwrotnych grantów i niskooprocentowanych pożyczek.
W ramach Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Polska będzie miała do dyspozycji ok. 58,1 mld euro, w tym:
Pieniądze te Polska powinna wydać do końca roku 2026.
Znane są także komponenty Programu, na które ukierunkowane będzie wsparcie:
A. Odporność i konkurencyjność gospodarki
B. Zielona energia i zmniejszenie energochłonności
C. Transformacja cyfrowa
D. Zielona, inteligentna mobilność
E. Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia
Tym co jest bardziej interesujące, to klucz, według jakiego pieniądze trafią do beneficjentów ostatecznych. Jak wynika z zapisów w projekcie Krajowego Planu Odbudowy z kwietnia 2021 r., udzielenie wsparcia ze środków KPO następować będzie za pośrednictwem instytucji zaangażowanych w programowanie, wdrażanie, monitorowanie i kontrolę działań realizowanych w ramach dotychczasowej polityki spójności UE. Podmiotem wdrażającym całość KPO na poziomie krajowym będzie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Za wdrażanie KPO na poziomie samorządowym odpowiadać będą zaś zarządy województw. Po ostatecznym przyjęciu KPO oczekiwać należy na „przełożenie” komponentów oraz celów KPO na poszczególne programy, w których będą mogli aplikować beneficjenci ostateczni – jednostki sektora publicznego oraz prywatnego.